dzīve · proza

Augusts grāmatās

Savu augustu es iesāku ar Māra Bērziņa „Titāna skrūvēm”, kuras biju sācis lasīt jau visai pasen. Bez tam, tajās dienās man ar šīs grāmatas autoru bija vairākas labas telefonsarunas. Nesen arī paviesojos pie viņa mājās, bet tas ir cits stāsts. Lai nu kā, līdz festivālam „Laba Daba” es to nepaguvu izlasīt, tāpēc piebeidzu to vēl pirms devos uz Latgali, kur man un Annai bija jābūt kāzās. Traks laiks augustā, tāpēc šķita, ka lasīšanai nu nekādi nebūs vaļas, bet kā redziet, atradās gan, jo tūlīt pēc tam es izlasīju arī grāmatu par Mopsi, kurš pazuda, bet atkal atradās. To es saņēmu pa tiešo no apgāda. Par abām šīm izlasītajām grāmatām jau tiku rakstījis, tāpēc nevilkšu garumā šīs piezīmes, kurām jau tuvākajā nākotnē paredzēta formāta maiņa. Bet par to citreiz…

Izlasīju arī Klāsa Vāveres sastādīto grāmatu „101 mūzikas albums”. Jau pasen biju viņu sagribējis pašķirstīt, lai varbūt atrastu arī sev kādu labu mūzikas albumu. Šis un tas jau man bija paslīdējis garām, tāpēc drīzumā būs jāpaklausās šajā grāmatā atrodamā mūzika. Bet starp visu šo vērtīgo albumu kolekciju daži izcili albumi tomēr ir pamanījušies palikt aiz strīpas. Tas arī ir saprotams, jo mūzikas pasaule gluži kā grāmatu pasaule ir tik plaša, ka salikt visu vienuviet ir pagrūti.

Viens liels notikums bija Joņeva „Jelgava ‘94” izlasīšana. Šo grāmatu jau biju iesācis lasīt 2015. gada pavasarī, taču līdz galam toreiz tā arī neizlasīju. Kaut kas mani atturēja to darīt, jo dažviet grāmata šķita ne par man interesējošu tēmu – metāls. Gads, kurā tas viss norisinājās, arī man ir atmiņā palicis, bet ne tik ļoti, lai par to visu kaut ko uzrakstītu. Zināju, ka kādu dienu es piebeigšu šo epopeju un tā diena pienāca šī gada augustā. Kad atsāku lasīt, neko jaunu un aizraujošu aizvien neatradu, bet kaut kā ar laiku, ar katru lapaspusi es iegāju tajā atpakaļ un biju Joņeva aprakstītajā Jelgavā. Beigu beigās pat biju gandarīts, ka beidzot esmu to izdarījis, ka esmu izlasījis mūsdienu par klasiku tapušo romānu. Nu atliek gaidīt, ko Jānis uzrakstīs kā nākamo. Zināms, ka viņam ir arī bērnu grāmata, bet tas nav īpaši nopietni vērā ņemams sasniegums….

Bet tā, ka es piebeidzu arī Žana Pola Sartra „Vārdus”, es ņēmu izlasīt arī Hemingveja „Sirmgalvi un jūru”. Arī šī grāmata manā plauktā pusizlasīta bija jau diezgan ilgi, lai neteiktu, ka veselu mūžību. Jau sen biju atzīmējis to kā izlasītu, jo daudz jau vairs nebija palicis. Var jau būt, ka šī bija tā grāmata, kuru drīkst nolikt malā nepabeidzis, jo iepriekš man nekad nav gadījušās tādas grāmatas, kuras ir tik sasodīti sliktas, ka pārņem riebums to izlasīt līdz galam. Hemingveja sirmgalvis bija tieši šāda grāmata. Sasodīts, kā es ar viņu mocījos, lai gan tik apjomīga tā nemaz arī nav. Tikai pateicoties Annai es šo grāmatu izvērtēju no cita rakursa, jo bez tā es šo grāmatu varētu nodēvēt par visu laiku sliktāko, ko esmu lasījis. Ja to lasa tikai kā literatūru bez zemteksta, tā tiešām ir viens liels sūds.

Bet Sartrs gan ir izcils katrā savā teikumā. Brīdī, kad viņš aprakstīja savu rakstītprasmi un domu to turpināt, es sajūsmā grozīju galvu. Atsauces uz viņa „Nelabumu” bija acīm nenoslēpjamas. Uzreiz sagribējās sameklēt vēl kādu Sartra romānu un ar to aizklīst kā savulaik ar viņa „Nelabumu”, kura ir pērnā gada otrā labākā izlasītā grāmata. Daudz jau arī nav sanācis viņu lasīt. Izlasīju vēl viņa stāstu „Siena” un tas arī viss.

Bet augustā pamanījos iesākt vēl vismaz divas citas grāmatas, kuras gan izlasījis vēl neesmu, bet gan jau ilgi nemarinēšu, ha! Laikā, kad top šis raksts, domājams, izlasīšu vēl vismaz vienu grāmatu, jo līdz mēneša beigām ir trīs pilnas dienas. Tā kā es dodos ārpus civilizācijas vai vismaz tik tālu, ka nebūšu sasniedzams saviem lasītājiem, es šo ierakstu nododu bez garas vilcināšanās…

Komentēt

