dzeja · dzīve

Narkozes

Narkozes_wp

Sasodīts, tiešām biju iedomājies, ka kādu laiku dzeju nelasīšu. Piespied mani, ha! Bet kā lai nelasa, ja grāmatnīcā uz jaunumu galda atrod kaut ko tik labi noformētu kā Madaras Gruntmanes pirmo dzejoļu krājumu „Narkozes”. Jau nosaukums vien piesaista. Vāks arī tāds ķēpīgi labs, tik labs, ka atrauties ir grūti, un tā nu es vēru vaļā šo mazizmēra grāmatu un savas pauzes laikā ņēmos to lasīt. Lasu, tur daudz falli. Uzreiz iedomājos par reiz ar Andrīti kopā dibināto, bet necik tālāk netikušo muzikālo grupu, kuras nosaukumā arī bija šis vārds. Sasmējos.

Pa kreisi veči kā vērši
Sarkanā lupata nav jāizvelk
Lai falli kā lielgabali
Fokusētos šāvienam
Pa labi meitenes kā nāras
Un zirgastes vietā vienai
Fallveidīgs radars
Viņas skatiens
Manu seju pataisa par sarkanu lupatu…

Dzeja ļoti interesanta, saistoša. Neskatoties uz to, ka tā sarakstīta no pretējā dzimuma pārstāves perspektīvas, tajā ir viegli atrast sevi, vai sev zināmos. Uzreiz iedomājos par Andrīša dzeju, kurā atskan līdzīgas tēmas, tāpēc drīz vien sagribu arī viņa krājumu redzēt izdotu. Domājams, tas noteikti notiks. Ja ne tagad, tad vēlāk. Varbūt. Es ceru. „Un ko tad es ar tiem acu skatieniem / Lai daru / Izlieku uz striķa žāvēties / Lai izblāvo sabirst putekļos…” Fonā Leonards Koens. Ne reizi vien. Man arī šis skan. Ne reizi vien.

Es izlieku sirdi uz lieveņa atdzist
Pārkarsusi
Tu uzmeti tai sūdu čupu
Un uzliki Leonardu Koenu fonā
Pats ciezdams
Velns viņu zina no kā
Sūdi sidri sildīja un neļāva atdzist
Tu nospļāvies un iegāji dārzā pēc granātāboliem
Es kā mācēdama mēģināju notīrīties

Bija dzejolis par Māri, kurš pēc darba negulētajām naktīm solīja Madaru aizvest uz jūru atgulties. Šis Māris dzēra vīnu par Madaras naudu un nezināja, ka viņa vēlas būt dzejniece. Tikmēr es savu veco pudeles brāli Māri nebiju saticis jau turpat vai gadu. Šis tagad citās kompānijās ieturas. Un tas ir sludinājums…

Sludinājums:
Piedāvāju seksu vīnogās
Tikko novāktās
No Riohas
Pirms tās sastampā vīnā

Daudz vīna šajā dzejā. Andrītim noteikti patiktu. Arī vagīnas. „Es turos savā vājprātā”. Ak, kā mani saista šī īsā dzeja. Ātri gan tā tika lasīta, varbūt kas būtisks palaists garām, taču visā visumā es biju līdzās dzejniecei gandrīz katrā teikumā, katrā, kurā spēju izjust pats sevi.

Sadedzis maigums
Pelnus starp skropstām saķepina
Ko tad tu domā
Kāpēc sievietes seja raudot
Melnas upes uz vaigiem zīmē

Es visnotaļ noteikti esmu gandarīts, ka pamanīju šo grāmatu, ka atvēru to un ieskatījos tajā. Citas dzejas gan vairs neesmu lasījis kopš šo te izlasīju. Sajūtas, ka… „Man tik ļoti vajag tevi pierakstīt / Es jūtu tevi nekoordinēti virzoties pa orgāniem / Tu saki ha un he un hu bez j / …” Starp šīm mazajām grāmatas lapām atrodas tik daudz skaitā, tik daudz jutekliskā.

Zini kad tu varēsi man teikt ka esmu tava
Tad kad varēšu iekosties sīpolā un smirdēt
Tad kad varēšu staigāt nemazgātiem matiem
Tad kad kopā varēsim iet vannā un pirst
Tad kad varēšu izstāstīt kā pazaudēju naudu
Tad kad varēšu 100 reizes no vietas stāstīt
Par savu nedzimušo bērnu

Rinda pēc rindas mani aiznesa atpakaļ pagātnē, vai dzina uz priekšu pa nākotnes ceļiem. Šī dzeja bija citāda. Domājams, tā pat varētu dabūt Literatūras balvu dzejas nominācijā, ja vien vērtētāji nesadomās to atdot Rokpelnim vai „Drudzim”, kuri abi bija vienlīdz labi, vienlīdz spēcīgi konkurenti šim Madaras rakstītajam. „Neticu ka mīli un neticu ka nemīli / Kur tas starpstāvoklis paslēpies / Es kā gudrs cilvēks teikšu ka tāda nemaz nav…” Nebeidzu apbrīnot visu sev acu priekšā esošo. Tur, pirtī dāmas neslēpj kājstarpes sintētiskā veļā; ir vairāk kā skaidrs, ka kaimiņi naktīs nemīlējas; manas rokas būs karstas vienmēr; pazust nemaz nav manā plānā; viņi to sauc par mīlestību, notašķījušies ar bailēm no tās; aiz loga Saldus pēc 5 km. Beidzās viss ar to, ka arī Madara raksta par to, ka Andris ir teicis, ka mīlestības nav. Vai arī mans mazais draudziņš, kurš tik bieži tagad noreibts bez manas klātbūtnes, arī domā, ka mīlestības nav? Kur ir viņa mūza? Vai viņš to jau ir ietērpis līdzīgos teikumos? Dzeja tomēr IR.

Komentēt

